Gumijelölések és a Suzuki által forgalmazott gumiméretek

Felniméretek és a rájuk szerelhető abroncsméretek


2007. február 12. 11:20

Egy kis segédlet azoknak, akik nem nagyon igazodnak el a gumik oldalfalán található jelölések világában és a felnikre szerelhető abroncsméretekben.

(1) - Gumigyártó cég (Márka)
(2) - Mintázati bejegyzés / Gumitípus
(3) - Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben
(4) - A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban
(5) - Radiálgumik
(6) - A felni átmérője coll-ban
(7) - Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről
(8) - Gyorsasági index -Index
(9) - Tubeless (Tömlö nélküli gumik)
(10) - Gyártási dátum (XX=hét, XX=év, <=9. Dekade)
(11) - Kopásjelző (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
(12) - Kiegészítő jelzés a magasabb terhelhetöségü gumiknál
(13) - Utalás a téli időkre való alkalmasságra a téli- és az egész évben használható gumiknál
 

Egy kép

 

Forrás: Reifenfibel, 1. kiadás 1999, Svájc
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

 

A gumi méretei
A § 36 StVZO-ban meg vannak határozva a technikai részletek a gumikat illetően. Ez alapján a gépjárműgumik az európai előírások ECE-R 30-as szabványa szerint vannak kategorizálva. Ez különösen a gumi oldalfalán megjelenő feliratra érvényes. A számok felvilágosítást nyújtanak a guminak a legfontosabb adatairól. Az információk magukban foglalják az autóvezető számára szükséges adatokat - a gumi oldalán a szabvány szerint további információt talál a gyártó cégről (1) és a gumitípusról (2).

A gumi szélessége (3)
A gumi szélessége milliméterben van megadva (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumi keresztmetszete 125 mm-től (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-enként nőnek. A különleges kerék-gumi rendszerű gumiknál (pl. Dunlop TD és Michelin TRX vagy TDX) különböznek a szélességi méretek milliméterben. A szélességek itt 160 mm és 240 mm között mozognak. A tényleges szélesség a gyártók által megadott gyártási tolerancia keretein belül néhány milliméterrel eltérhet a feltüntetett mérettől. Azonkívül függ a felninek a szélességétől is, amelyre a gumi fel van szerelve. A gumik szabványa lehetővé teszi a legtöbb guminál, hogy különböző szélességű felnire szereljék fel őket. Ez a szélességi különbség abból az okból történhet, hogy bizonyos gépkocsikra csak bizonyos gyártó cégtől származó gumikat szabad felszerelni (márkabeli köttetés), vagy különös esetekben, csakis előre meghatározott felnivel való kombinációban szabad felszerelni. Ez mindenekelőtt biztonsági okokból történik, hiszen csak így garantálható, hogy a rugó összenyomott állapotában, vagy a kormánykerék teljes eltekerésekor is "szabadon" marad a kerék és nem súrol sehol. A hólánc használata is bizonyos gyártású gumikhoz és bizonyos felniszélességhez van kötve. Itt figyelembe kell venni a gépkocsinak a technikai leirásában és a kezelési mellékletben megjelenő utasításokat.

Magasság/szélesség-arány /Sorozat.../50, /60, /70, /80 (4)
Itt a gumi keresztmetszet százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - egy sport gépkocsinál általában a következő számokkal találkozunk: 225/45.
Kivétel: A 80-as és a 82-es szériáknak régebben nem a ".../80" volt a megjelenési képe, ennek megfelelően lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R 13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R 13" -nak.

A gumi felépítése (5)
Az "R" betű a "Radial" szót jelképezi (gyakran ki is szokták írni). Itt a mai szokásos gumifelépítésről van szó, amelyben a tartószálak radiálisan vannak elhelyezve. A 60-as évekig a szabvány a diagonális gumiszerkezet volt. Amennyiben még gyártják különleges célcsoportoknak (pl. Oldtimer), úgy az "R" helyett egy "D" vagy "-" jel áll.
Megjegyzés: A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumikat szabad felszerelni. Mindkét felépítésű gumit keverve - vagyis diagonális és radiális gumik ugyanazon a gépkocsin - StVZO § 36 nem engedélyezi.

A felni átmérője (6)
A felni átmérőjét "keresztben" mérik, a felni egyik szélétől a másik széléig; a mérést többnyire coll-ban adják meg ( " ). A használt méretek 10"-tól 20"-ig változnak (a mindennapokban, természetesen léteznek ennél kisebbek és jóval nagyobbak is - a szerk.). A Dunlop TD-gumiknál, úgymint a TRX-, TDX-gumiknál, vagy a Michelinnek a PAX-System gumijánál a felninek az átmérőjét milliméterben adják meg. A leggyakrabban használt átmérők 315 mm és 440 mm között találhatóak.

Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről (Load Index - LI) (7)
Az ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről ad felvilágosítást. Minden LI értéknek fel van tüntetve egy táblázatban a neki megfelelő terhelhetőség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, viszont magasabb LI értékek is lehetnek.
Megjegyzés: A "Reinforced": (12). Ez a megnevezése az olyan gumiknak, amelyeknek a terhelhetősége különösen nagy (kisáruszállító autók, mikrobuszok, kisbuszok, terepjárók...). Ezen gépjárműveknél is a megfelelő LI szám a mérvadó (a megfelelő értékekkel).
 

 

LI Kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 720
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120

 


Gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik) (8)
Ez egy ismertető betű, amely a guminak a maximális megengedett sebességét adja meg.
A betűk a következő gyorsasági tartományokra vannak felosztva:

 

Általános GSY a személygépkocsiknál
 
GSY km/h
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

 

Forgásirány
Mindenekelőtt a különleges profilú gumiknál, a gumi oldalfalán olyan jelzéseket találhatunk, mint "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), kombinálva az irányt jelző nyíllal. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.

Tubeless ("Tömlő nélküli gumik") (9)
A személygépkocsik gumijai általában tömlő nélküliek. Egy gumibelső használata nem csak hogy felesleges, hanem egyes eseteket kivéve nem is engedélyezett. További információkért forduljon a gumigyártó céghez. Gumidefekt esetén viszont, amely légvesztességgel jár, a belső használata egy ideiglenes segítség lehet.

Gyártási dátum (10)
Az eddig használt rövidítési és kódolási rendszer, az úgynevezett "DOT"-számnak az utolsó 3 számjegye, megmutatja a gyártási dátumot. Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évnek a végződését mutatja.
Például: 409=40. hét 1999. A jelzés 1.1.2000-től kezdődően viszont: 4-számjegyű kulcsszám. 0100 = 1. hét 2000.

Kopásjelző (Treadwear Indicator, "TWI") (11)
A gumi oldalán több helyen is találkozhatunk a "TWI" rövidítéssel. Ha egy ilyen nyilat megfigyelünk, észrevesszük, hogy ezen a részen a mintázat nincs teljesen kidolgozva. Ennek az az oka, hogy egy olyan guminál, amelynek a mintázata 1,6 mm-ig (a törvény által meghatározott minimális érték) le van kopva, ezek a jelek a felszínre kerülve kihangsúlyozottan felismerhetőek lesznek, lévén, hogy a gumi elérte a kopáshatárt. Viszont nem érdemes megvárni amig a gumi ennyire elkopik, a tesztek bebizonyították, hogy 3 mm alatt a gumik tapadása, főleg nedves időben, már fokozottan alábbhagy!

M+S (Téli gumik/Egész évben használható gumik) (13)
A téli gumik "M+S", "M-S", vagy hasonló rövidítésekkel vannak megjelölve. Ezzel nemcsak az ismerhető fel, hogy ezek a gumitípusok a különleges téli igénybevételnek felelnek meg. Ezzel szoros kapcsolatban áll egy kivételes szabályozás a gyorsasági tartományt illetően is.

Különleges szabályozások egyes európai országokban
Amennyiben a közúti táblák a "téli felszerelést" teszik kötelezővé, úgy mindenképpen egy M+S jelzésű téligumit kell használnunk. Ausztriában például előírás a minimum 4 mm-es profilmélység - amennyiben tehát a profil ennél kisebb, a gumit csak nyárigumiként használhatjuk. Németországban nem léteznek erre előírások, mégis a 4 mm-en aluli mintázatoknál a téli alkalmasság fölöttébb kérdéses.

Ellenőrzési jel "E"
Az "ECE-ellenőrzési jel" E vagy e betűként van feltüntetve és az európai normáknak a betartását (ECE- R 30) igazolja.
Fontos: 98.10.01 gyártási dátum óta (40. hét 98, a 408-as DOT-számnak felel meg) a gumi oldalán található jelzés Európában kötelező. Ennek függvényében egy személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyek 98.10.01 után lettek gyártva, és ezt a jelet nem tartalmazza. A műszaki vizsgánál ("TÜV") ez "súlyos hiba"-ként lesz bejegyezve.

Újrafutózott gumik
Ezek a gumik "R" betűvel vannak megjelölve, "runderneuert" (felújított) "retread" vagy "retreaded" jelzésekkel. A felújítási dátumot ugyanúgy megtalálhatjuk a gumin, mint a gyártási dátumot.
Milyen eltérések vannak megengedve a gépkocsi irataiban megjelenő feltételek és a gumik között? Attól az alapelvtől eltérően, hogy az Ön gépkocsijának az irataiban megjelenő adatok és a gumi adatai egyformák kell legyenek, a következő kivételek érvényesek:
- terhelhetőségi index, LI: A felszerelt guminak a terhelhetőségi indexe nagyobb lehet annál, ami a gépkocsi irataiban szerepel. Például: Gépkocsi iratban: 165/65 R 13 76 T, gumi felirat: 165/65 R 13 77 T
- Gyorsasági index: "Magasabb értékű" lehet, mint ami a gépkocsi iratokban szerepel. Például: Gépkocsi iratban 185/65 R 14 86 H, ennek megengedett gumi a: 185/65 R 14 86 V
- Téli-/Egész évben használható gumiknál: A gyorsasági index kisebb lehet mint az az index, ami a gépkocsi iratában a nyári gumiknak van megadva. Ilyen esetben fel kell ragasztani a figyelmeztető jelzést a vezető által jól látható helyre amely az M+S gumi maximális sebességére figyelmeztet. Például: Gépkocsi iratban: 195/65 R 14 89 H (nyári gumi), ennek azok a gumik is megfelelnek, amelyek 195/65 R 14 89 Q M+S feliratúak. Ebben az esetben a gépkocsinak is kisebb lesz a maximális megengedett sebessége, a guminak a sebességétől korlátolva, és ezt a kisebb sebességet kötelezően be kell tartani
- P-gumik (amerikai osztályozás, ismertetőjele pl. P 225/60 R 15...). Ezeket csak akkor használhatja, ha az ECE-R 30-nak megfelelően meg vannak jelölve, ez azt jelenti, hogy a gumi felirata oly módon kell megjelenjen, mint ahogyan ebben az információs lapban áll. Ha ez a forma eltér a ECE-R30-től (pl. nincs Load-Index-e, se Speed-Index-e), akkor a gumigyártó cég írásban kell nyilatkozzon arról, hogy a gumi az ECE-normák követeléseinek megfelel. Ezt a megegyezést a járművezető mindig magával kell hordja. Ha az iratokban "P"-gumi van beírva (főleg az US-modeleknél), akkor használhatja az ECE-R 30 szerinti gumikat, ha a hiányzó "P" betű kivételével a guminak az ismertetőjele megegyezik a gépkocsi irataiban szereplő bejegyzéssel.
- ZR, VR gumik. Amennyiben ezek a régebbi gyártású autóknak az irataiban még be vannak jegyezve, akkor Ön nyugodtan használhatja az ugyanolyan méretű W-gumit (270 km/h sebességig), amely megfelelő terhelhetőséggel rendelkezik, abban az esetben, ha a gépkocsi maximális sebessége nem lépi túl a 260 km/h.-t (lásd a gépkocsi irataiban a 6-os számjegyet), és ha nincsenek további gumitípus, vagy gyártási megkötések (33 szám alatt) bejegyezve. Kétség esetén kérdezze meg a gépkocsi importőrét, vagy a gumigyártó céget.

Ignis abroncsméretek
165/70 R14 (1.3GL, 1.3GC, 1.3GLX(2WD/4WD), 1.25DDi dízel)
175/65 R14 (1.3GLX+, 1.3GS, 1.5GS(4WD))
185/60 R15 (1.5GS)

Swift abroncsméretek
165/70 R14 (GC, GLX)
185/60 R15 (GS)
195/45 R17 (Sport)

Sx4 abroncsméretek
195/65 R15 (GC, GC AC)
205/60 R16 (GLX, GS)

Felniméretek és a rájuk szerelhető abroncsméretek
Gumiabroncs szélesség (mm) Acél és alufelni szélesség (inches)
3,5" 4" 4,5" 5" 5,5" 6" 6,5" 7" 7,5" 8"
135              
145            
155            
165            
175              
185            
195            
205          
225            

Egy EU-rendelet szerint 2012 novemberétől a gumiabroncsokat címkézni kell, hasonlóan, mint a háztartási gépeket.

A rendelet célja a vásárlók megfelelő, összehangolt tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának előmozdítása.

A rendelkezés minden 2012 júniusa után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV, kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.

A 7,5 cm x 11 cm méretű címke, amely alapján az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról, és a gördülési zajról kaphatunk információt, így néz ki:

gj01

Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?

1. Üzemanyag-hatékonyság

Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással.

A gördülési ellenállás a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.

gj02

A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig.

A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a példán B-re) mutató fekete nyíl jelzi.

Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.

2. Fékút nedves úton

gj03

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik.

Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.)

Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 m is lehet.

3. Gördülési zaj

gj04

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.

Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:

- 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
- 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
- 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak

gj05

Alacsony zajszintű abroncsok esetén a fenti információkat ez az itt látható jelzés is kiegés