Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#30001 PéGé
#29963 mcmeszi68
#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#26999 deddy
#29442 Norbi082
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 221 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1

Nyakig sárosan...



Vagyis, hogyan kell jól összesározni a Grand Vitarát.
 

Nyakig sárosan igazi a Grand Vitara

Az új Grand Vitarát először a Budapesti Autószalonon nézhettük meg. A bemutató anyagában igen komolyan méltatták a terepjárós képességeit is. Miután beteltünk a látvánnyal és igyekeztünk megtudni az új autóról minél többet, jött a felismerés, hogy bizony ennek az autónak volt-van egy elődje amit nem is ismerünk igazán. Hogyan is lehetne összehasonlítási alapunk, ha még az előddel sem ismerkedtünk meg. Átlagos autós bizony ritkán vezet szabadidő-autót, még ritkábban van szerencséje kipróbálni mit is tud egy ilyen autó a terepen, bent az erődben a dagonyában. Bizonyára sokaknak még az is újdonság lehet mi is a különbség a szabadidő-autó és a terepjáró között. Hol húzódnak a határok és mire képes egy SUV.

Ezért is mentünk ki a Hungaroring területén található Adventure Parkba, hogy Tasi Zoltántól kicsit érdeklődjünk a Grand Vitaráról, a terepezés rejtelmeiről és a park sajátosságairól.

A Landy Group magyarországi vállalata a Landy Hungary Kft. üzemelteti az Adventure Parkot, amely 2003 szeptemberében nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. Jó féléves munka előzte meg a megnyitást, hogy a jelenlegi formájában jelenjen meg a közönség előtt. Gyakorlatilag 1999-óta végez off road tevékenységeket a cég. A terepjárózás, a quadozás, az expedíciós túrák szervezése során szerzett tapasztalatok alapján nyílt lehetőség arra, hogy kellő szakértelemmel üzemeltethessük a parkot. Nagyon komoly elméleti munka előzte meg a park nyitását, amíg sikerült az útvonalakat kijelölni az erdőben. Tudni kell, hogy ez egy természetes környezet. Ami benne található, az minden a természet műve. Azokat a sajátosságokat akartuk kihasználni, amik eleve már megtalálhatóak voltak. Különböző úthálózatok kialakítására került sor, így mára már 22 km vegyes úthálózat található az erdőben. Ez alatt értem a terepjáró útvonalakat, a quad útvonalakat, illetve az enduro - pályát is.

Felismertük azt a hiányosságot, hogy vezetéstechnikai pályák léteznek az országban, amelyek alapvetően aszfaltra szakosodtak. Ezeken a pályákon megtanulható, hogy hogyan kell aszfalton szélsőséges körülmények között is vezetni, a hirtelen létrejövő helyzeteket hogyan kell biztonságosan elkerülni. Ennek a mintájára, illetve ezen az ötleten felbuzdulva létrehoztuk iskoláinkat, amelyek vezetéstechnikai képzést nyújtanak off road körülmények között. Ha valaki meg szeretne ismerkedni az aszfalton kívüli vezetés fortélyaival, akkor nyugodtan eljöhet hozzánk. A kialakított speciális útvonalak arra készítenek fel, hogy felkészüljön a váratlan helyzetekre az, aki a természetben barangol.

 

A tanpályán maximálisan fel tud készülni a legtöbb váratlan helyzetre. A kívülálló szemében pályaelemnek tűnő akadályok az autót vezető számára olyan helyzeteket teremtenek, amelyek leküzdésekor megtanulható, hogy hasonló szituációban mit kell majd tennie és a helyzet már nem lesz megoldhatatlan feladat.

Ezek a praktikák nélkülözhetetlenek az erőben, illetve a téli jeges-havas úton való vezetés alkalmával. Konkrétan arra gondolok, hogy hogyan kell a pedálokat kezelni, kuplunghasználat és ennek a fokozatai, a kormány helyes irányba történő tekergetése, amely így elsőre bizonyosan furcsán hangzik. Nagyon fontos, hogy terepen hogyan ülünk az autóban, mert a fiataloknál rendszeresen alkalmazott félig fekvő helyzetben történő vezetés nem feltétlenül jó dolog. Ez fokozottan igaz az off road vezetésnél, hiszen egy fekvő helyzetben elhelyezkedő gerinc nem tud úgy megtámaszkodni amennyire kéne. Alapvető dolog, hogy az autóban a függőlegeshez legközelebb álló pozíciót próbálja felvenni a vezető. Így a gerinc a keletkező terheléseket a legoptimálisabban tudja felvenni.

Úgy vesszük észre, hogy egyre nagyobb teret nyer a terepjárózás, hiszen az elmúlt években egyre többen engedhetik meg maguknak az ilyen jellegű autók vásárlását, amelyek lehetnek a drágábbak közül valóak, vagy esetleg a régebbi konstrukciók. Jellemző, hogy valaki azért vesz új és drága autót, hogy az aszfalton jól nézzen ki, a másik véglet aki egy régebbi autóval megy „csapatni”, át a mocsáron.

Az utóbbi időben már látható az a tendencia, hogy azok, akik alapvetően városban- aszfalton használják a szabadidő-autójukat, terepjárójukat kíváncsiak arra mit is tud az autó olyan körülmények között, amelyekre eredetileg tervezték azokat. Az is érthető, hogy ha valakinek több milliós autója van azt értelemszerűen biztonságos körülmények között szeretné kipróbálni. Az autónak a technikai lehetőségeit-korlátait nálunk nagyon jól meg lehet tapasztalni. A speciálisan kialakított pályaelemeknél az autónak a gázlómélységét, első-hátsó-középső terepszögeit, az oldaldőlését lehet tesztelni.

Ha tudomásul veszi a tulajdonos a szabadidő-autó tulajdonságait, akkor ezekkel az autókkal már nagyon szép off road túrát lehet csinálni. Hangsúlyozni kell, hogy egy SUV nem azonos tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy terepjáró. Aki ezt tudomásul veszi az elégedett lesz autója által a terepen nyújtott lehetőségekkel. Ezekkel az autókkal a terepen történő biztonságos közlekedéshez csupán minimális átalakítás szükséges. Például terepgumi felszerelése. Aki a minimális előkészületeket megteszi annak egy nagyon kellemes kalandban lesz része, ha letéved az aszfaltról. Nagyon fontos elkülöníteni egymástól a terepjárókat és a szabadidő-autókat. Ez két külön kategória. Nem szabad összekeverni, hogy a két autó mire készült. De a szabadidő-autókkal is nagyon élmény dús programokat lehet megcsinálni. A parkban a terepjárók mellet meg lehet ismerkedni és ki is lehet próbálni a Suzuki quadjait is. Ezen kívül kerékpározásra és a Green Open World kötélpálya használatára is lehetőség van.

A Landy Hungary Kft. és a Suzuki immáron 2,5 éve együttműködik és olyan kölcsönösen előnyös megállapodást sikerült kötnünk, aminek keretein belül használjuk a Suzuki Grand Vitarákat, Suzuki quadokat és endurokat.

A Grand Vitarával abszolút mértékben elégedettek vagyunk, teljesíti a szabadidő-autóktól elvárható követelményeket. A kapcsolható összkerékhajtás, a felező, az erős motor mind-mind olyan tulajdonság, amely elengedhetetlen terepen. Megfelel azoknak az elvárásoknak is amelyek elősegítik a terepen történő mozgást, mint például a betonútra való gumiknál lényegesen nagyobb terepgumik felszerelését és az extrém igénybevételt is. Ami viszont nagy előnye ezeknek az autóknak a klasszikus terepjárókkal szemben, hogy a belső komfortérzet személyautós. A műszaki tartalma és a kivitelezés minősége kifogástalan. Érdekes, hogy nálunk a szinte csak off roadra használt autókat sem kell többször szervizbe vinni, mint a csak aszfalton használt példányokat. A fokozott igénybevételre az autó gyárilag fel van készítve, ezért komoly hibákkal nem is találkoztunk a használat során. Autóink kizárólag új autók, azért a kötelező szervizeket és a garanciális javításokat a szakszerviz végzi. Ebben a Suzuki Benkő kereskedés van a segítségünkre. A kereskedés munkájával elégedettek vagyunk, hiszen láthatóan igyekeznek megfelelni az elvárásoknak. Az általuk végzett munka is kifogástalan. Az meg érthető, hogy az autóhoz esetlegesen szükséges alkatrészeket rendelni kell, hiszen ezekből a kereskedő nem tart raktáron. Az alkatrészek megérkezése vesz csak kicsit hosszabb időt igénybe.

Említést kell tennem a Suzuki quadjairól is, hiszen ezeket is rendszeresen használjuk a pályáinkon. A quadról elsőként annyit érdemes tudni, hogy egy négykerekű terepmotor, amely a munkagép kategóriába tartozik. Nyugat-Európában az USA-ban igen nagy kultúrája van. Mindenféle kiegészítőket lehet hozzá vásárolni. Mezőgazdasági, erdészeti tevékenységekhez kiválóan lehet használni. Miután felfedezték, hogy milyen sokoldalú szerkezet és terepen milyen jól lehet vele közlekedni, így hamar hobbicélokra is használni kezdték.
Ennek megfelelően születtek meg a sport quadok, mint például a Suzuki LTZ-je, amelyek kifejezetten arra valók, hogy mint egy crossmotorral egy arra kiépített pályán száguldozhassunk. A másik irányvonal a terep-quad, amellyel mi is rendelkezünk. Ezek a természetes akadályok leküzdésére valóak kint a természetben. Az általunk használt Suzuki quadok is nagyon jó minőségűek, használatuk során nem találkoztunk komoly problémákkal.

A Suzuki támogatni szeretné a quadozás kultúráját, ezért mindegy egyes Suzuki quad vásárló kap ajándékba egy egynapos intenzív képzést a parkban. Ez arra szolgál, hogy megismertessük a tulajdonost a quad technikai felépítésével, lehetőségével, működésével és ki is próbálhassa a kiépített pályánkon a gyakorlatban.

A céges bemutatkozást követően már nagyon kíváncsiak voltunk, hogy milyen is a park és hogyan teljesít a gyakorlatban a Grand Viatra. A parkolóba megérkezve kerek szemekkel figyeltük a sok-sok azonos festésű és igényesen tisztán tartott autók végtelen sorát. Egy igazi terepgumis változatot választottunk.
Az erdő felé tartva azért azon erősen elgondolkodtunk, hogy az előző éjszaka leesett nagy mennyiségű eső mennyire nehezíti majd dolgunkat. Ezt fel is vetettük, de Zoli kedves mosollyal nyugtatott meg minket, hogy nem lesz semmi gond.
Az erdő felé közeledve először a quad pályával találkoztunk. Bóják között kitaposott gyakorlóút a kezdőknek, ismerkedőknek. Beérve az erődbe egy mesterségesen kialakított tanpályához érkezünk ahol lehet gyakorolni a dombra fel-és le, az oldaldőlés és a gázló leküzdését.


Elindultunk!
Dombocska előttünk, ami ugye nem jelenthetett gondot. Majd következett egy erős jobbos és utána következett az, amit még az életben nem tapasztaltunk. Oldalazva elindultunk egy fagerendákkal kirakott rézsűn, aminek kb. 35-40”-os dőlésszöge volt. A rézsű közepén járva, már levegőt sem mertünk venni, mert az autó jobb oldala vészesen meredeken állt a talajhoz képest, mi meg felkenődve az ablakra figyeltük a tőlünk kb. fél méterre a fűszálakat. Mind ezt egy mozgó autóból.

 

Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy: „Itt és most fogunk felborulni. Szépen oldalára borul az autó és vége a tesztnek meg nekünk is”. Zoli közben teljes nyugalommal tekergette a kormányt. Hát, ha a szaki ilyen nyugodt, akkor még sem lehet akkora baj, szólt a majré bennem. Persze gond nélkül teljesítettük a próbát. Majd következett egy kb. 3 méter mély betonteknő az alján senki által nem ismert mennyiségű vízzel. A rézsűs mutatvány után ezen már meg sem lepődtünk.

A tanpálya után bevetettük magunkat az erdőbe. Oktatónk az erdő elején megkért minket, hogy akkor most csatoljuk be magunkat. Király! A rézsű után, ahol persze nem voltunk bekapcsolva most mi következhet? Szépen elindultunk a délelőtti napsütéses erdőben nyakig a sárban, mert persze az erdő az előző esti eső miatt kész dagonya volt. Mentünk 10 km/ h-val. Ezért kellett bekapcsolni az övet???? Persze a ki nem mondott kérdésre rögtön jött a magyarázat is. Az off road túrázás célja, hogy elérj egyik pontból a másikba. Az erdőben bármikor kialakulhat olyan helyzet, amelyet nem látsz előre, ezért mindig figyelni kell a környezetre. Terepen nem szabad rohanni, ha egy vízmosás vagy bármilyen tereptárgy ismeretlen, akkor érdemes még az autóból is kiszállni és meggyőződni mi várhat az autósra.

 

Persze az erdő sajátosságai révén nem csak sétakocsikázásra van lehetőség. Kipróbálhattuk milyen a tengelyig érő sárban és a 70”-os lejtőn történő kocsikázás is. Az utóbbi terepakadály leküzdése során szó szerint a biztonsági övön lógva ültünk az autóban. Na, ezért kellett leginkább a biztonsági öv! Ezt a meredek lejtőt visszafelé is megmásztuk. Csont nélkül, az első próbálkozásra felment a Vitara.

Mezei autósként azért elég nagy döbbenet volt, hogy általában utcai körülmények között használt Vitara mire is képes. Szakértőnk szerint ezek az autók extrém körülmények kötött sem hagyták még cserben a csapatot, így a mi kis light-os körünk csak ízelítő volt mire is képes az autó.

A tesztelt Grand Vitara 10 hónapos terepen történt használatot követően is tökéletes műszaki állapotú volt. Az utastérben a fokozott igénybevétel ellenére sem lehetett még a nyomát sem látni a használatnak. Az utastérben egyetlen zörgő alkatrész sem hívta fel magára a figyelmet és a majrévas is a helyén maradt a teszt végére. Mert azt markolásztuk rendesen.
Hosszabb időre is szívesen barátságot kötnénk ezzel az autóval.

 

Suzuki Grand Vitara 2.0 l dízel műszaki adatok:
Méretek: Hosszúság (mm)3935 ; Szélesség (mm)1780 ; Magasság (mm)1740 ; Tengelytávolság (mm)2200 ; Nyomtávolság elö/hátul (mm)1500/1500;
Alvázmagasság (mm)183; Legkisebb fordulási sugár (m) 4,7 ; Ülések száma (fő) 4 ; Üzemanyagtartály (liter) 56
Felépítmény: Kormánymű: fogasléces és fogaskerekes; Fékek-elöl: léghűtéses tárcsafék, fékek-hátul: önálló dob; Felfüggesztés elöl: McPerson; Felfüggesztés -hátul: csatolt merevtengelyes, tekercsrugóval; gumiabroncs: 215/65 R16
Súlyadatok: saját tömeg teljes felszereléssel. 1445 kg; megengedett össztömeg: 1850 kg
Teljesítmény: Max. teljesítmény kw(LE)/ford 80(109)/4000; Max. nyomaték Nm/ford 270/1750; Maximális sebesség (km/h) 160; Üzemanyag elosztás: Közvetlen befecskendezés; Gyorsulás (0-100 km/h) (sec): 13.7

 

Fotó: SilentSound , Swift Klub

Az összeállítást készítette: Tompici , Ignis Klub

A jelzett képek a Landy Hungary Kft. engedélyével kerültek felhasználásra

2005. december 15. 17:48 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
A név mező kitöltése kötelező

  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub